गीता वाहिनी सूत्र -१६ || Geetha Vahini -16 || Sri Sathya Sai Baba || Geeta Jayanti festival || स्थितप्रज्ञ

                   
                        स्थितप्रज्ञ

प्रजहाति यदा कामान् सर्वान् पार्थ मनोगतान्।
आत्मन्येवात्मना तुष्टः स्थितप्रज्ञस्तदोच्यते।।

जब अर्जुन स्थितप्रज्ञ के सच्चे लक्षण जानने की आग्रहपूर्वक प्रार्थना की तब केशव ने उत्तर दिया,
"पार्थ!  स्थितप्रज्ञ सब इच्छाओं से मुक्त रहकर केवल आत्मज्ञान और आत्म चैतन्य में स्थिर रहता है।"
इसकी दो विधियां है मन में उठने वाली इच्छाओं की सब उत्तेजनाओं का त्याग निषेधात्मक विधि है। मन में नित्य निरंतर आनंद स्थिर रखना पूर्ण धनात्मक विधि है। निषेधात्मक क्रिया मन की बुराइयों और दुष्टता के सब बीज हटाने के लिए है। इस प्रकार शुद्ध किए गए क्षेत्र में भगवान के प्रति आसक्ति उत्पन्न करके तुम्हारे लिए आवश्यक कृषि की फसल उत्पन्न करने के लिए पूर्ण विधि है। घास पात उखाड़ फेंकना निषेधात्मक क्रिया है। बाह्य पदार्थ विषयक संसार से इंद्रियों द्वारा प्राप्त सुख घास पात की तरह है। कृषि की उपज भगवान में आसक्ति है। मन इच्छाओं की गठरी है, इन इच्छाओं को जब तक जड़ से उखाड़ कर फेंका नहीं जाएगा मन को नष्ट करने की आशा व्यर्थ होगी। आध्यात्मिक उन्नति के मार्ग में मन ही बाधा पहुंचाता है। तंतुओं के बने कपड़े में से यदि एक-एक तंतु निकाल दिया जाए तो कपड़े में से क्या बचा रहेगा ? कुछ भी नहीं। मन इच्छाओं का ताना-बाना है। मनो नाश होने से ही स्थितप्रज्ञ था प्राप्त होती है।
इसलिए सबसे पहले आसुरी इच्छा, काम को जीतना चाहिए। इसके लिए घोर संघर्ष या इसे हटाने के लिए मीठे शब्दों के प्रयोग की आवश्यकता नहीं। इच्छाएं किसी के डर से या किसी पर कृपा दिखाने के लिए नहीं हटतीं। इच्छाएं बाह्य वस्तु विषयक हैं, वे दृश्य की श्रेणी की है। इन दृढ़ विश्वास पर "कि मैं केवल दृष्टा हूं, दृश्य नहीं" स्थितप्रज्ञ अपने को मोह के बंधन से छुड़ा लेता है। इस प्रकार वह इच्छा पर विजय प्राप्त कर लेता है।

श्री सत्य साई बाबा
गीता वाहिनी अध्याय ५ पृष्ठ ४६

When Arjuna prayed for Kesava to tell him the true characteristics of a person of steady wisdom, He replied,
“Partha! Such a person will be free from all desire and stable in the knowledge and awareness of the Atma only.”
Now, there are two processes in this: To give up all the promptings of desire in the mind is the negative pro￾cess; to implant ever-present joy therein is the positive aspect. The negative process is to remove all the seedlings of wrong and evil from the mind; the positive process is to grow, in the field thus cleansed, the crop of attachment to God! The plucking of the weeds is the negative stage; the cultivation of the crop you need is the positive stage.
The weeds are pleasures that the senses draw from the objective world; the crop is attachment to God.
The mind is a bundle of wishes, and, unless these wishes are removed by their roots, there is no hope of destroying the mind, which is a great obstacle in the path of spiritual progress. When the yarn that comprises the cloth is taken out, one by one, what remains of the cloth? Nothing. The mind is made of the warp and woof of wishes. When mind vanishes, one becomes steady in wisdom (sthitha-prajna).
So the first thing to be conquered is the demon of desire (kama). For this, it is unnecessary to wage a huge war. It is also unnecessary to use pleasing words to persuade the desire to disappear. Desires will not disappear for fear of the one or for favour of the other. Desires are objective; they belong to the category of the “seen”. With the
conviction that “I am the see-er only, not the seen”, the steady-minded one releases themself from attachment. By
this means, desire is conquered.

Sri Sathya Sai Baba
Geetha Vahini, Chapter 5

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