गीता वाहिनी सूत्र - ४८ || Gita Vahini - 48 || Sri Sathya Sai Baba || सृष्टि की उत्पत्ति


सृष्टि की उत्पत्ति - अपरा एवं परा प्रकृति

भूमिरापोऽनलो वायुः
खं मनो बुद्धिरेव च ।
अहंकार इतीयं मे
भिन्ना प्रकृतिरष्टधा ॥७/४॥

अपरेयमितस्त्वन्यां प्रकृतिं
विद्धि मे पराम् ।
जीवभूतां महाबाहो
ययेदं धार्यते जगत् ॥७/५॥

एतद्योनीनि भूतानि
सर्वाणीत्युपधारय ।
अहं कृत्स्नस्य जगतः
प्रभवः प्रलयस्तथा ॥७/६॥

मत्तः परतरं नान्य-
त्किंचिदस्ति धनंजय ।
मयि सर्वमिदं प्रोतं
सूत्रे मणिगणा इव ॥७/७॥

अर्जुन! ध्यान रखो कि पूरे विश्व में मुझसे बढ़कर और कोई नहीं। माला के फूलों की तरह सब मुझ में गुँथे हुए हैं। पंचतत्व, मन, बुद्धि व अहंकार प्रकृति के इन आठ  प्रकारों ने स्थूल, सूक्ष्म, प्रपंच उत्पन्न किया है  इसे अपरा प्रकृति कहते हैं। इससे भिन्न एक और प्रकृति है उसे परा प्रकृति कहते हैं। यह न तो स्थूल है न सूक्ष्म है ; यह जीव के भीतर सर्वदा उपस्थित रहने वाला चैतन्य है। जगत इसी का संकल्प है।
भगवान ने प्रथम यह स्थूल जगत बनाया ; फिर स्वयं जीव रूप में प्रवेश कर अपने चैतन्य के द्वारा उसे चित्त रूप में विभाजित किया। वेदो में स्पष्ट रुप से बताया है। तुम्हें अपरा प्रकृति को परमेश्वर का स्वभाव समझना चाहिए और परा प्रकृति को परमात्मा का स्वरूप। स्वभाव और स्वरूप के अर्थ का विचार करो और उसे अच्छी प्रकार समझो। चैतन्य सर्वस्वतंत्र, पूर्ण अधिपति, नित्य मुक्त है और स्थूल इसी चैतन्य की आज्ञा में बंधा है।
जीव का अर्थ है जो प्राण धारण करता है। जीव अपने उपाय और बुद्धि द्वारा प्राण को पकड़े रखता है। वह सर्व-अंतर्भूत अंतर्यामी है और सबका पालन कर्ता जीवन दाता है। इसलिए परा प्रकृति स्वयं परमात्मा ही है। जो एक ही चैतन्य से प्रकट होती है, वे सब एक ही समझे जाने चाहिए।
संपूर्ण सृष्टि के लिए जड़ और चैतन्य दो प्रधान आवश्यकताएँ हैं। प्रकृति और पुरुष भी यही है। चैतन्य शक्ति जब भोग का विचार करती है तब इसके अपने स्वकर्म से सृष्टि व्यक्त होती है। जो जड़ है वह देह स्वरूप धारण करता है। दोनों मेरे ही स्वभाव हैं। इनके द्वारा उत्पत्ति, स्थिति और लय करने वाला ईश्वर मैं ही हूँ यह याद रखो। मेरे सिवाय दूसरा और कोई तत्व नहीं है, दूसरा कोई सत्य नहीं है। मैं ही आदिकारण आदितत्व हूँ।  "मैं एक हूँ, मुझे अनेक होना है" इस प्रकार मैंने स्वयं इस व्यापकता की 'सृष्टि' कहलाई जाने वाली, रूप और नाम की अनेकता का संकल्प किया। इस संकल्प ने माया शक्ति को प्रभावित किया और संचालित किया ; और इस प्रकार 'महत् तत्व' की उत्पत्ति हुई। प्रकृति के क्रमिक विकास का यह पहला कदम था।
यदि भूमि में बीज डालकर उसे पानी दिया जाए तो एक या दो दिन में नमी के कारण उस में आकार-वृद्धि हो जाएगी। अंकुरित होने से पूर्व यह पहला परिवर्तन है। 'महत् तत्व' इसी प्रकार की घटना है। इसके बाद परमात्मा की इच्छानुसार अंकुर प्रस्फुटित होता है जिसे महत् अहंकार कहते हैं। इसमें से सूक्ष्म तत्वों के पांच भौतिक तत्व रूप पत्ते निकलते हैं। प्रकृति शक्ति, महत् तत्व, अहंकार और पंचभूत - इन आठ के संयोग का संयुक्त परिणाम यह संपूर्ण जगत है।

श्री सत्य साई बाबा
गीता वाहिनी अध्याय ११ पृष्ठ १०४-१०५

“Arjuna! Note that there is nothing higher than Me in the world. All are strung in Me like flowers on a string.
The five elements, the mind, the intellect, and the ego —these eight varieties of matter have produced the gross (sthula) and the subtle (sukshma) in creation. This is called the lower nature. There is another world distinct from this, known as higher nature. It is neither gross nor subtle; it is consciousness (chaithanya), in-dwelling in the soul (jivi). The world itself is its aspiration.

“The Lord first created the gross world. Then, as the soul, He entered it and rendered it awareness (chit) by His consciousness. This is declared clearly in the Vedas. You must consider the lower world to be the essential nature (swa-bhava) of the supreme Lord and the higher world to be His reality (swa-rupa). Dwell on the meaning of these essential qualities and realities and grasp them well. The gross is bound by the dictates of consciousness
(chaithanya), which is the complete master, ever free.
“Jivi (individual, soul) means that which assumes breath (prana); the soul holds on to breath through skill
and intelligence. The jivi is the inner ruler (antar-yamin), who has penetrated everything and who sustains everything. So the higher world is just highest Atma itself. All that becomes manifest with the same consciousness has to be taken as One.
“Inert matter (jada) and consciousness (chaithanya) are the two essentials for the entire creation. They are the same as the world (prakriti) and the Creator (purusha). The energy of the consciousness, when it entertains the idea of catering to the senses (bhoga), expresses the world out of its own destiny. Inert matter assumes the form of the body. Both of these are My nature. The Lord, who causes creation, preservation, and dissolution through these, is I myself, remember. There is no substance other than Me; there is no reality other than Me. I am the primal cause, the primal substance. ‘I am One; let Me become Many’. Thus, I Myself resolved upon this expansion into
manifoldness, called creation. That resolution affected and motivated the power of illusion (maya-sakthi), so the
intellectual principle (maha-thathwa) got produced. That was the first step in the evolution of creation.
“If a seed is planted in the earth and watered, in a day or two it will drink the moisture and swell in size. The sprouting has not yet taken place, but the first change is there. The intellectual principle is a happening of this type. Next, in accordance with the will of the Lord, a sprout arises. That is called the great ego. From it, five leaves
break forth, the subtle principles of the five elements. The entire world is the combined product of these eight: the power of nature (prakriti-sakthi), the principle of intellect, ego (ahamkara), and the five elements.”

Sri Sathya Sai Baba
Geetha Vahini, Chapter 11.
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